logotyp logotyp
Takgiganten AB

Allmänna villkor

Allmänna Villkor för Privatpersoner som Handlar på Takgiganten AB

1. Allmänt

1.1 Takgiganten AB (organisationsnummer 559448-8503) (”Takgiganten”) tillhandahåller handel i fysiska butiker eller e-handel via webbplatsen www.takgiganten.se (”webbplatsen”).

1.2 Följande allmänna villkor (”villkoren”) gäller vid beställning och köp av varor från Takgiganten via butik eller webbplats, om inte annat särskilt överenskommits skriftligt mellan respektive konsument (”konsumenten”) och Takgiganten.

1.3 Genom att använda webbplatsen och/eller göra en beställning eller köp, godkänner konsumenten att acceptera dessa villkor. Genom att acceptera villkoren förbinder sig konsumenten att följa villkoren i sin helhet.

1.4 Takgiganten ingår endast avtal med kunder med leveransadress i Sverige. Takgiganten ingår vidare endast avtal med myndig person över 18 år.

1.5 Takgiganten förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor efter behov, utan att meddela detta på förhand. Den version av villkoren som gäller för en beställning är den version som finns tillgänglig på webbplatsen vid den tidpunkt då beställningen genomförs.

1.6 Vid försäljning till konsument tillämpar Takgiganten utöver villkoren även de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning, däribland konsumentköplagen (2022:260) och lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

2. Priser och Produktinformation

2.1 De priser och det sortiment som finns på webbplatsen är ett webbsortiment och ett webbpris. Lokala avvikelser på priser och sortiment kan förekomma i butik. Ett ännu större byggsortiment finns hos lokala Takgiganten AB-butiker.

2.2 Samtliga priser som anges på webbplatsen inkluderar mervärdesskatt (moms). Vid order av beställningsvaror eller andra varor som inte ingår i ordinarie lagersortiment, kan en anskaffningskostnad tillkomma utöver det pris som framgår på webbplatsen. Angivna priser i t.ex. m², styck, meter och liter gäller vid köp av odelade enheter, såsom hela paket av isolering, spånskivor och hela förpackningar av spik. Det slutgiltiga priset, inklusive eventuella frakt- och plockavgifter och andra eventuella tillkommande avgifter, framgår i kassan på webbplatsen innan köpet genomförs.

2.3 Takgiganten AB reserverar sig för eventuella fel i produktbeskrivningen samt felaktiga priser och slutförsäljning samt eventuella tryck-, fakta- och skrivfel som kan finnas på webbplatsen. Vid prisjusteringar på lagd beställning informeras konsumenten alltid. Takgiganten AB reserverar sig även för att de produktbilder som visas på webbplatsen kan avvika med produktnamnet. Takgiganten AB har rätt att korrigera sådana fel, ändra eller uppdatera informationen på webbplatsen och att löpande göra produktändringar och förbättringar. Takgiganten AB reserverar sig vidare för att alla bilder och ritningar ska ses som illustrationer och kan inte garanteras exakt återge varornas utseenden, färg eller funktion.

2.4 I händelse av att vår webbplats innehåller länkar till tredje parts hemsidor, eller material publicerat hos tredje part, är dessa länkar endast för informationssyfte. Eftersom Takgiganten AB saknar kontroll över innehållet på dessa webbplatser eller dess material ansvarar vi därför inte för skador eller förluster som skulle kunna uppstå vid användning av dessa länkar.

3. Beställning och Upprättande av Avtal

3.1 Vid beställning på webbplatsen ingås ett avtal om köp när Takgiganten AB bekräftat konsumentens beställning genom en orderbekräftelse till den e-postadress som angivits vid beställningen.

3.2 Takgiganten AB förbehåller sig rätten att neka en beställning via webbplatsen. Takgiganten AB kan exempelvis neka en beställning om det efter konsumentens beställning genomförts skulle visa sig att en vara utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar eller de uppgifter som angetts om varorna på webbplatsen varit felaktiga (se avsnitt 2, ”Priser och produktinformation”). Takgiganten AB återbetalar i sådana fall eventuell betalning som konsumenten redan erlagt till Takgiganten AB i enlighet med beställningen.

3.3 Takgiganten AB förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra en beställning konsumenten gjort via webbplatsen (exempelvis om konsumenten uppgivit felaktiga uppgifter).

3.4 Konsumenten är bunden av en beställning som görs på webbplatsen genom att klicka ”Slutför köp”. Konsumenten är därmed skyldig att betala i enlighet med beställning så snart Takgiganten AB accepterat beställningen genom en orderbekräftelse. Konsumenten har ångerrätt i enlighet med vad som framgår av avsnitt 6, ”Ångerrätt och retur”.

4. Betalning

4.1 Vid beställning och köp på webbplatsen erbjuder Takgiganten AB direktbetalning, kontokortsbetalning, fakturabetalning och delbetalning i samarbete med Klarna. Betallösningen kallas för Klarna Checkout. Vid kortbetalning används säkerhetslösningen 3D-Secure. Genom att använda tjänsten godkänner konsumenten Klarnas villkor. Vid frågor gällande betalning hjälper Klarnas kundtjänst gärna till.

5. Leverans och Frakt

5.1 E-handelsportalen på webbplatsen gör det möjligt för konsumenten att handla online och efter avisering från Takgiganten AB hämta sin order hos en lokal Takgiganten AB-butik eller få den hemskickad. Öppettider hos lokala Takgiganten AB-butiker kan variera mellan ort och över säsong. Aktuella öppettider framgår på webbplatsen. Avvakta alltid avisering från Takgiganten AB innan du åker till butiken.

5.2 Beställda varor ska hämtas inom 14 dagar från det att konsumenten aviserats att varorna finns tillgängliga för avhämtning. Om konsumenten inte tar emot eller hämtar varorna inom 14 dagar, kan konsumenten bli skyldig att ersätta Takgiganten AB tilläggskostnader, t.ex. för extra transport och lagring.

5.3 Vid hemleverans ansvarar konsumenten för att noggrant kontrollera varorna innan leveransen kvitteras. Finns det synliga skador på emballage eller på varorna ska detta noteras på fraktsedel och meddelas transportör innan kvittering sker.

5.4 Takgiganten AB ställer inte av gods utan kvittens från konsumenten eller konsumentens ombud. Detta innebär att konsumenten ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utgörs.

5.5 När varorna lämnat en Takgiganten AB-butik kan leveransadress inte ändras. Konsumenten ansvarar för att leveransadressen är korrekt angiven. Om konsumenten inte är anträffbar vid avlastning debiteras konsumenten för de kostnader som uppstår i anledning av att leverans inte kan ske.

5.6 Hemleveranser sker under dagtid på helgfri vardag om inte annat anges. För leveranser gäller vidare transport fram till tomtgräns på körbar väg om inget annat anges. Vid leverans till ett lägenhetshus levereras varorna till porten.

5.7 Leveranstid för lagerförd vara är normalt 1–3 arbetsdagar (med vilket avses helgfri måndag – fredag) från det att den lokala Takgiganten AB-butiken har bekräftat beställningen via e-post, med reservation för att leveranstiden kan vara längre vid hög belastning i butik med många inkomna order. För övriga varor, kontakta din lokala Takgiganten AB-butik för uppskattad leveranstid. Beräknad leveranstid framgår av orderbekräftelsen.

5.8 Konsumenten kommer att bli aviserad av den lokala Takgiganten AB-butiken när beställningen kan hämtas. Om Konsumenten inom beräknad leveranstid inte har mottagit någon avisering bör Konsumenten kontakta sin lokala Takgiganten AB-butik för att säkerställa att det inte har blivit något fel med t.ex. aviseringen.

6. Ångerrätt och Retur

Vid köp online

6.1 Konsumentens ångerrätt regleras i lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerrätten innebär att konsumenten har rätt att frånträda avtalet om köp genom att meddela Takgiganten AB om detta inom 14 kalenderdagar från mottagandet av varorna. Ångerrätten gäller för samtliga varor, med de undantag som framgår nedan. - Ångerrätten gäller inte för s.k. tillverkningsvaror, t.ex. måttbeställda fönster, som tillverkas särskilt utifrån konsumentens specifikationer. Om en vara definieras som Tillverkningsprodukt framgår detta på varans produktsida på webbplatsen. - Ångerrätten gäller inte heller vid köp av virke, lister, furugolv och panel. Detta p.g.a. materialets fuktkänslighet och påverkan vid t.ex. öppnad förpackning eller felaktig förvaring.

6.2 Konsumenten har rätt att undersöka varorna innan beslut om eventuellt nyttjande av ångerrätten fattas. Undersökningen skall göras med försiktighet och ej mer omfattande än nödvändigt.

6.3 Vid åberopande av ångerrätt ska konsumenten meddela den Takgiganten AB-butik som lämnat ut varorna inom 14 kalenderdagar efter att konsumenten mottog beställningen. Konsumenten kan använda konsumentverkets standardformulär för utövandet av ångerrätten. Den hittas här.

6.4 Vid åberopande av ångerrätt ansvarar konsumenten för att på egen bekostnad returnera varorna till den Takgiganten AB-butik som lämnat ut varorna inom 14 dagar från det att konsumenten meddelat Takgiganten AB att konsumenten önskar åberopa ångerrätten. Varorna ska returneras oskadade och i originalförpackning. Konsumenten kan bli skyldig att ersätta Takgiganten AB för en varas värdeminskning i den mån det beror på att konsumenten har hanterat varorna i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, vilket kan vara fallet om varorna returneras i använt eller skadat skick.

6.5 Takgiganten AB betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 kalenderdagar från det att konsumenten meddelat Takgiganten AB att konsumenten önskar åberopa ångerrätten, eller om konsumenten inte returnerat varorna inom denna tid, utan onödigt dröjsmål efter Takgiganten AB tagit emot varorna från konsumenten eller konsumenten visat att varorna sänts tillbaka till Takgiganten AB. Vid retur av enskilda varor återbetalas inte fakturaavgiften, vilket den gör vid en komplett retur.

6.6 Vid retur av enskilda varor återbetalas inte eventuell fakturaavgift, vilket den gör vid en komplett retur.

6.7 Vid returnering av ångrade varor ska den medskickade följesedeln nyttjas och orsak till returneringen noteras. Om följesedeln är borttappad, kontakta din lokala Takgiganten AB-butik som då skickar en ny följesedel via e-post.

Vid köp i butik

6.8 Konsumenten har öppet köp i 30 dagar vid köp i en Takgiganten AB-butik, från dagen för mottagandet av varan. För att returen ska godkännas behöver varan återlämnas i felfritt skick i obruten originalförpackning. Obruten förpackning innebär att prislappar (etiketter) och andra eventuella märkeslappar ska vara kvar. Därtill behöver konsumenten visa upp originalkvitto. Varor kan lämnas tillbaka på samtliga Takgiganten AB-butiker.

6.9 Öppet köp gäller inte för - S.k. tillverkningsvaror, t.ex. måttbeställda fönster, som tillverkas särskilt utifrån konsumentens specifikationer. Om en vara definieras som Tillverkningsprodukt framgår detta på varans produktsida på webbplatsen. - Virke, lister, furugolv och panel. Detta p.g.a. materialets fuktkänslighet och påverkan vid t.ex. öppnad förpackning eller felaktig förvaring. - Öppnade toasitsar eller liknande produkter, på grund av hygieniska skäl. – Presentkort och specialbeställningar.

6.10 Takgiganten AB betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 kalenderdagar från det att konsumenten har återlämnat varan. Återköpet hanteras skyndsamt.

6.11 Återbetalningen sker till samma betalsätt som användes vid köpet. Har konsumenten betalat med kort, görs återbetalningen endast till samma kort som vid köptillfället. Om det ursprungliga kortet inte kan uppvisas vid retur kan återbetalningen göras genom kreditfaktura.

6.12 Vid retur av enskilda varor återbetalas inte eventuell fakturaavgift, vilket den gör vid en komplett retur.

7. Reklamation

7.1 Vid köp i butik eller på webbplatsen har konsumenten alltid tre års reklamationsrätt från den dag konsumenten mottar varorna. Konsument som önskar göra gällande fel i varorna ska så snart som möjligt efter att felet upptäcktes kontakta Takgiganten AB. För att reklamationen ska vara giltig måste den göras inom skälig tid efter det att konsumenten märkt felet. En reklamation som görs inom två månader från det att felet upptäcktes anses alltid vara gjord inom skälig tid.

7.2 Vid reklamation ska konsumenten kontakta Takgiganten AB per e-post info@takgiganten.se eller telefon. Reklamation kan även göras till den Takgiganten AB-butik som lämnade ut varorna till konsumenten. I reklamationsärenden gör Takgiganten AB alltid en egen undersökning av varorna för att fastställa huruvida fel föreligger.

7.3 I det fall det kan visas att varorna är felaktiga har konsumenten rätt till de påföljder som följer av gällande konsumentregler. Därmed är konsumenten införstådd med att Takgiganten AB har rätt att i första hand erbjuda konsumenten avhjälpande (t.ex. reparation) eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för konsumenten. Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte kan ske inom skälig tid efter reklamationen och utan väsentlig olägenhet för konsumenten har konsumenten rätt att kräva prisavdrag som svarar mot felet, eller att häva köpet. Konsumenten har dock inte rätt att häva köpet om felet är av ringa betydelse. Vid hävning av köpet ska konsumenten returnera varorna och Takgiganten AB återbetala konsumenten den betalning som erlagts för köpet.

7.4 Konsumenten bör spara orderbekräftelse och kvitto från sitt köp eftersom dokumentet krävs om konsumenten behöver reklamera varorna.

7.5 Felaktiga varor får inte monteras. Konsumenten anses då ha godkänt sin leverans och/eller köp. Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver Takgiganten AB, i den mån det är möjligt, fotodokumentation på skadan.

8. Personuppgifter

Takgiganten AB ansvarar för behandlingen av de personuppgifter som du lämnar till oss. Dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår integritetspolicy som finns tillgänglig på vår webbplats.

9. Tvist

Vid eventuell tvist följer Takgiganten AB beslut från Allmänna reklamationsnämnden eller motsvarande nämnder i andra europeiska länder.

Vi utvecklar våra tjänster och behöver din åsikt. Vill du delta i en kort undersökning kring vår webbplats, den tar endast ca 3-5 minuter att besvara?

OK Nej tack